Monday 13 May 2013

SeLeSai TeMuDuGa PeNoLoNG PeGaWai TaDBir N27

Alhamdulillah,,segala urusan seri paduka baginda telah ku selesaikan..hihi..lega rase..tp temuduga aku kali nie ade sedikit kekalutan yg aku xjangka..biar aku citer dari mula lagi ea..

Temuduga aku hari nie pd pukul 10.00 a.m..aku plan nk g ngam2 bbrpa minit sblum time nie..Pepagi lg aku dah kuar skali ngn akak aku g keje..sarapan kt opis akak aku,,aku jarang nk mkn nasik pepagi buta nie,tp aku bajet nk simpan nasi ni dlm perut aku..al-maklumlah nk tggu time dpggil tmdga mgkin tgh hari,,bajet kot jadik mcm tmdga pen.penguasa imigresen itu hari..nak tau pengalaman aku mase intrview jawatan pen.penguasa imigresen korang boleh klik sini..so,aku sumbat awal2..nk dijadik citer..perut aku bt hal la pulak..ulang alik 3 kali masuk kuar toilet..kol 9.30 aku ready to drive..jalan2..sampai kat tmpt tmdga 10 mnit sblum kol 10.00..dahaga air,beli air dulu (korang jgn jadik cam aku,,prepair air awal2 ye)..dah la sampai ngam2 kol 10.00 no.skrg 1006..aku daftar dri siap2 plus kena bebel ngn org checking fail aku..nk nanges woo..aku dpt no.1008...calon 1007 pun same ngn aku..kena bebel jugak..hihi ade gak geng kene bebel..huhu..kalot mmg kalot la kan plus nebes sume skali..aku jadik mcm org sasau je ase..sib baik aku dh prepare awal2 failing aku,so amik no.terus menuju ke bilik temuduga..

Nak dijadikan cerita calon 1007.tercegat dpn pintu penemuduga suruh rileks jap..so, aku ade masa gak la utk bagi nafas masuk dlm paru2 aku nie..sory ye paru2 ku sayang..dlm 15 minit gitu, siap la calon 1007 ditemuduga..tibe giliran aku (disebabkan klwtn calon 1007,1008..so.pggilan no.giliran tidak berbunyik laa)..penemuduga sendiri yg keluar jemput aku..hehe..time kasih ye penemuduga..jom aku citer suasana dalam bilik temuduga pula..

Suasana Dalam Bilik Temuduga

Perbuatan ketuk pintu tidak dilakukan kerana aku telah dijemput sendiri oleh penemuduga (1st dia kuar td igtkn suh tggu jap,,bbrpa minit kemudian dia tya knpa xmsuk)..hihi..memang down dh mase nie..mula2 lg ko dah hilang arah cik anis oii..ape laa...ok, lupakan hal nie..bagi fail kat dia n then aku dijemput duduk..lagi sekali aku duduk dgn sopan di ats kerusi 'pengantin'..duduk sopan2 plus senyum yer..ade 2 org panel satu laki satu pompuan..panel 1 : perempuan,, panel 2 : lelaki..nak tau antara soalan yg ditanya..jommm

Panel 2 : Perkenalkan diri..
Me : Terima kasih tuan, nama saya Anis Amira bt Aziz,berumur 26 tahun, dilahirkan di kg.tualang salak, bachok, kelantan..masih bujang..ayah saya seorang pemandu teksi dan ibu saya seorang suri rumah.mendapat pendidikan awal di sek.keb.bekelam.dan sekolah menengah di sek.men.keb.jelawat.selepas tamat SPM. Saya menyambung pelajaran di tingkatan enam di sek.men.keb.sri gunung, bachok, kelantan.Alhamdulillah, saya mendapat keputusan yang baik dan menjadi salah seorang pelajar cemerlang STPM peringkat sekolah..

Panel 2 : Pointer berapa?
Me : 3.4..sambung lagi (aku x ckap la kat panel tu)..kemudian saya menyambung pengajian di peringkat ijazah sarjana muda sastera dalam bidang geografi. Panel 2 : ape dia?..Me : geografi (tekan cikit vokal)..selepas tamat pengajian..saya mencari pengalaman kerja dan bekerja sebagai pembantu tadbir di badan pengurusan bersama,,sebagai operator pengeluaran di kilang nichicon, bangi.dan sekarang bekerja sebagai pengasuh bayi di Putrajaya. 

Panel 1 : jadi minah kilang la...
Me : Senyum simpul,,

Panel 1 : sekarang ni dia xpanggil minah kilang dah, dia panggil pekerja industri
Me : Oh ya..ok

Panel 1 : pembantu tadbir di mana, badan pengurusan bersama?
Me : Ya, puan..kalau di sini (Kelantan) lebih dikenali sebagai pejabat penghulu..

Panel 1 : Mengasuh bayi di bawah isteri PM ke? Permata?..
Me : Bukan,sendiri2 punye..hehe..Terima kasih tuan,puan.

Panel 2 : Apa bidang tugas PPT?..
Me : Antara bidang tugas penolong pegawai tadbir adelah bertanggujawab dalam urusan pentadbiran di pejabat,,kalau ade program,kite kena handle,,n kena bagi ceramah kat peserta atau kakitangan jabtan bile diperlukan cnthnya penerimaan aset negara,bagaimana cara nak urusknnya..bla2..(aku pun dh lupa aku xplain cmne,tp lebih kurang ginila..)..huhu

Panel 2 : Kenapa nak kerja nie?
Me : Pertama sekali minat saya dalam bidang pentadbiran pejabat..bla2..

Panel 2 : Apa isu2 semasa yang awak tahu?
Me : Isu semasa yang hangat diperkatakan hari ini sudah semestinya isu PRU 13.walaupun pilihanraya telah berlalu, namun ia masih hangat diperkatakan dan rakyat telah membuat keputusan yang betul.

Panel 1 : Awak mengundi masa Pilihanraya lepas?
Me : Ya, puan saya mengundi untuk kali pertama..

Panel 1 : Negeri mana yang belum membuat pemilihan sebagai menteri besar?
Me : Negeri Selangor (Alhamdulillah teringat jugak dlm blur2 + nebes)..

Panel 1 :Kenapa ye?
Me : Kalau kita lihat negeri Selangor ade 3 calon untuk dilantik sebagai menteri besar. Antaranya calon dari DAP, PKR, dan PAS..mungkin pemilihan calon2 tersebut yang mengambil sedikit masa akan memberikan lebih kebaikan kepada negeri tersebut..

Panel 1 dan 2 main angguk2...dalam hatiku (betul ke nie..agak2 dah betul jwpn nie..)

Panel 1 : Awak ade degree, kalau ditakdirkan awak tak dapat jawatan nie, dapat pembantu tadbir atau jawatan yg lebih rendah dari ini, awak xkisah ?..contoh kalau awak kerja sebagai pembantu tadbir awak mesti kate..alah aku ade degree buat ape nk kerja sbg pmbntu tdbir je..bla2..
Me : Tidak terlintas langsung di fikiran saya untuk memilih jawatan yang tinggi...saya tidak kisah walaupun berpangkat rendah ape yg penting saya dapat bekerjaya tetap dalam sektor kerajaan memndangkan umur saya sudah pun 26 tahun..(kelentong je nie)..hahaha

Panel 2 : Apa yg awak dapat / pengalaman mase keje nak dikaitkan dengan jawatan nie?
Me : terima kasih tuan, masa bekerja kilang dahulu saya bekerja dalam kumpulan di mana terdiri daripada pelbagai kaum melayu, cina, india, warga asing seperti mynmar, filipina dan saya dapat mengenali cara mereka bekerja cthnya dari segi masa..kalau lewat 1 minit pun,gaji dah kena potong (bile pk balik ape kaitan ngn jwpn nie..ayat berteraburan,,haa sudah)..apa yg sya dpt prktikkan disini adelah dari segi pengurusan,bagaiman kita nk bekerja dlm satu kumpulan yang berlainan kaum dan saling menghromati antara satu sama lain..

Panel 2 : Ok, anis dah berapa lama awak pohon jawatan nie?..ape jawatan lain yg awak pohon?
Me : Sebenarnya saya dah pohon jawatan ni lebih kurang 2 tahun yg lepas, tp baru sekarang dipanggil untuk temuduga, saya rasa satu peluang keemasan bg saya kerana diberi peluang seprti ini..selain darpd jwtn nie saya ada mohon lain2 jwtn ..antrnya pen.penguasa imigresen,penolong peg.antidadah, dan lain2 jwtn yg bergred 27..

Panel 1 : Dalam kerjaya,,apa bidang kerja yg awak minat?
Me : Sejujurnya saya minat untuk menjadi seorang guru, namun disebabkan permhonan saya untuk melanjutkan pengajian dalam bidang pedidikan tidak berjaya, saya menyambung pengajian saya dalam bidang geografi..

Panel 1 : Betul, saya nampak jiwa seorang pendidik dalam diri awak ..
Me : (aku kembang jap kena puji)..hehe

Panel 1 : awak ade minta nurse?
Me : sebenarnya ade puan, tapi permohonan saya tidak berjaya

Panel 1 : kenapa ye?..mungkin sebab English awak kot?
Me : Mungkinlah kot...(haduyai,,rugi pulak rase xbljr English sgguh2)

Panel 1 : Kalau saya ambil awak sebagai PPT ni, ape yg awak nak dari saye?
Me : Haa sudah ape yg aku nak ye..xtau nk jawab soalan nie..tp aku berkata2 juga..terima kasih puan, kalau saya diterima untuk jawatan nie, ape yg saya nak dari pihak tuan dan puan..saya inginkan sedikit komen tentang diri saya.memndangkn ini temuduga saya yang ke-3..(padahal ke 4...lantakla..hahaha..)..kalau boleh saya nak tau ape yg saya boleh lakukan untuk berjaya dlm satu2 temudga (aku rasa dah lain jawapn yg aku bg nie kalu dilihat balik pd soalan)..

Panel 1 : Ok, Anis..betul kata awak tadi kite dah lama xbuat pengambilan untuk jawtan nie..betul awak kata 2 tahun kan..ok, SPA akn buat pengambilan jawatan bile ade kekosongan jawtn jd permohonan awak yg terdahulu tu mmg ade dalam senarai kita..dan sebagai seorang muslim juga anda tahu kan kite kena ikhtiar, doa dan lakukan ape tggungjwb sbnar kite kn sblum kita hadiri satu2 temuduga...bla2 (pjg jugak dia bgtahu..time kasih ye puan)...yelah rezeki masing2 kn
Me : betul puan, saya ade usaha dan solat hajat,doa..dan mungkin rezeki saya kat sini,siapa tahu kn..dan bla2..

Panel 2 : Kenapa nak jawatan nie?
Me : salah satunya adalah minat saya dalam bidang pentadbiran pejabat..saya suka kerja2 pengurusan pejabat dan antara sebab lain adalah saya ingin berjawatan tetap..

Panel 1 : Swasta pun ade jawatan tetap..anak saya 2 org kerja tetap dengan swasta..
Me : Betul puan, tapi kalau kerja tetap dengan kerajaan byk faedahnya..antaranya kemudahan pinjaman, pinjaman kereta,perumahan, peribadi..bla2..

Panel 1 : Dalam adik beradik awak berapa org yg kerja dengan kerajaan?
Me : 2 orang daripada 5 org adik beradik

Panel 1 dan 2 : kakak, abang?
Me : Kakak kembar saya..dua2 kerja dengan kerajaan

Panel 1 : Kat mana dan ape jawatan ?
Me : Sorang sebagai Pen. Peg. Tadbir di Kementerian Kewangan Putrajaya dan sorang lagi sebagai Pembantu Tadbir di Pejabat Pembangunan Persekutuan Kota Bharu

Panel 1 dan 2 saling berpandangan antara satu sama lain, berbalas senyuman, angguk2 dan Ok anis itu sahaja

Aku say terima kasih tuan puan..aku terus bangun dan ambik fail aku..siap salam lagi ngn panel pompuan tu,,undur 2 3 langkah dan bukak pintu terus keluar..Alhamdulillah..

Aku lupa nk said before kuar bilik temuduga (sblum ni aku dah bajet nk mintak berkata2 before kuar bilik temuduga tu): sepatutnya begini, terima kasih tuan, puan..sebelum saya meninggalkan bilik ini..saya ingin mengucapkan sekali lagi terima kasih kerana sudi memberi peluang kpd saya utk ditemuduga hari ini. saya harap saya akan berjaya menjawat jawatan ini dengan kerjasama baik drpd pihak tuan dan puan. Terima kasih

Alhamdulillah sesi temuduga berjalan dengan lancar dan aku harap ade sedikit harapan utk aku lulus mane2 temuduga yg telah aku lalui..doakan aku ye..orang kata jgn berharap tu, xboleh jugak kan,kite kena letakkn sedikit harapan..jgn byk2 sgt nanti kecundang sakitnya xterperi..


~ GooD LuCK uNTuK DiRi SeNDiRi..HeHe~


23 comments:

  1. mcm senang je soklan dia tapi mesti cuak kan bila duk dalam bilik tu.. sy pun dpt panggilan interview untuk jawatan ni, 30 hb ni... sekarang dah mula neves.. takut x dapat jawab soklan.. huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol soklan senang je..cuak mmg la rase kn,tp ape yg penting jgn nebes..nebes tu letak kt luar bilik tmdga je..msuk dlm rilek je..kompem leh jwab..kalau nebes nanti jwpn/ayat xteratur wlpun kite tau jwpan..jgn takot xdpt jwb soklan..skrg nie awk cuba brtnang,study jgn stress bt biase je..gud lak ye elly..nanti kalau dah tau result nanti..sharing2 kt cnie jgak ye..hehe..tq

      Delete
  2. Biasa berapa lama masa interview tu ? Perasan tak berapa minit ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. around 15 to 20 minutes for last interview..tp utk intrview nie sy lupa nk tgk jam..tp lbih kurang ni jgak..xsmpai stgh jam pun..gud lak jugak utk awk ye rozaini..

      Delete
  3. okay dah jawapaan tu..cantik jer :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. cantik ke?..harap cantik dan diterima penemuduga lah hendaknya..hehe..tq..)

      Delete
  4. Salam..sis,sya pun dpt pgilan temuduga ni pada 30hb.. Nk tnye ckit,ada x dia tnye in english? Mna la tau dye nk kita speaking kew..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. as salam..utk saye xde..direct in bm..tp ade gak calon yg dtya in bi ms intrview same hari ngn saye..prepare la in english gak ye cik manis gula..mane tau kn,,panel ni ikut mood dia gak nk tya ape..gud lak utk awk ye..

      Delete
  5. Sekadar nak berkongsi.. Kalau saya ada adik beradik yang kerja kerajaan.. saya tak akan mention pasal mereka.. saya akan mention dan tekankan pasal adik beradik saya yang kerja swasta.. kalau dapat adik beradik yang kerja biasa2 kat swasta lagi baik...

    Jangan gambarkan dalam keluarga kita ramai dah kerja kerajaan.. sebab sometimes mentality penemuduga ni.. mereka prefer to choose candidate yg layak dan datang dari keluarga yang belum ada ahli keluarga yg kerja kerajaan lagi.. konon2 mcm wakil dari keluarga tersbeut lah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq sbb share ye..xapelah bukan rezeki sy nk jawat jwtan nie..lgpun ms tu sy xpikir nk tipu dan xpndai nk menipu..biarlah sy jujur dgn xlulus tmdga drpd sy jujur lulus tmdga..ape2 pn tq sbb inform..

      Delete
    2. Bagi saya tak jugak. Kadang-kadang panel ni nak tahu latar belakang 'politik/sokongan' keluarga kita. Maaflah terpaksa masuk sedikit hal politik. Pendapat saya, panel ingin tahu jika keluarga calon-calon terdiri dari latar belakang yang menyokong kerajaan atau tidak dengan mengandaikan kebanyakkan kakitangan kerajaan adalah penyokong kuat kerajaan. Tentulah tak semua, kita pun tahu.. tapi mereka mungkin mengandaikan saja. Selain daripada tu, mereka mungkin tahu jika kita ada 'kabel' atau 'orang penting' yang kita kenali.. huhuhu...

      Delete
  6. macam ner resutl

    ReplyDelete
  7. dapat tak?? hehe...sy nk g inteview esok...doakan sy yer..

    ReplyDelete
  8. Seronok baca pengalaman awak..tq for share

    ReplyDelete
  9. Terima kasih atas perkongsian..sy akan hadir temuduga tidak lama lagi..2nd interview..hukhuk..

    ReplyDelete
  10. tq for sharing...saya juga akan hadiri temuduga 11 dis ni..ini kali ke 2 untuk jwtn yang sama...doakan saya berjaya

    ReplyDelete
  11. Nak tyela untuk dpt pggln peperiksaan online ni.. Kne pointer 3 ke atas ke? Pelbagai bidang khusus or bidang yg bersangkut paut dgn jwtn ni ek?

    ReplyDelete
  12. Tqq for your experience..semoga sis dpermudahkan urusan.. doakan sy juga ye temuduga tak lama lagi 😊

    ReplyDelete
  13. youtube - vimeo - Vimeo
    Watch videos related to the UFC, boxing and MMA events in 1080p HD at the Best Vimeo Channels! View youtube mp3 the latest videos about the UFC, boxing, MMA,

    ReplyDelete