Thursday 3 January 2013

Aktiviti Hujung Minggu

Hmm..hujung minggu memang dinanti2kan..walaupun aku xkeje..ngeehehe..sbb ape aku tggu hujung minggu sbb aku rase meriah sgt bile ade org kt umah..kalo x sunyi je,adik g skolah,akak g keje..hmm aku sorang2 je..

Biasanya hujung mggu mcm nie aku keluar g pekan/kedai/pasaraya/etc cari brg2 dapor..al maklumlah nk masak..kalo ari biasa nk masak xda org nk abeskan,,kalo hjg mnggu camni ade la org yg nak santap masakan aku..Mggu ni aku plan nk buat kek coklat n crepe durian..Fenomena durian crepe yg telah melanda negara kite sjak kblkgan nie telah mmberi kesan kpd aku..So, aku tidak ktggalan utk mncubanya sndiri..Alhamdulillah durian crepe aku menjadi atau blh dikire tahap yg blh dijual..puas hati sgt..hehe..kalo korang nk cuba..dialu2kan..kat sini aku share resepinya..


Bahan-bahan untuk crepe


40 gm gandum

1 sudu besar tpung ubi kayu
3 sudu teh buttercup (dicairkan)
40 ml susu cair
160 ml air
1 biji telur
sedikit esen vanilla
sedikit pewarna (ikut suka kaler ape pun)
(Bahan-bahan ni dicampurkan semua sekali, gaul rata, blend, n tapis  - siap utk digoreng)

tips menggoreng crepe : kalo gune kuali nipis yg besar, aku letak adunan n ratakan gune senduk tu je..kalo gune pan non-stick yg saiznye kecik aku goyang2kan bg nipis je..siap...hehe


Bahan utk krim just gune Whipping Cream (Non-Dairy)..aku gune jenama Rich..korang pukul la smpy kental...


DURIAN sudah semestinya digunakan utk mghasilkan durian crepe ni..




Durian Crepe..sedap dimakan time lapar..hehehe

No comments:

Post a Comment